2806 geregistreerde personen
0 geregistreerde personen online
9 gasten online
Een Gratis test is al 2008x gedaan!

Tips die u gemakkelijk kunt onthouden

Heeft u ook zijn kleine tip?
Mail deze dan naar thijs@bridgeoffice.nl.
Wij plaatsen uw tip graag.

Tip 1Tip 2Tip 3Tip 4Tip 5Tip 6Tip 7Tip 8Tip 9Tip 10
Tip 11Tip 12Tip 13Tip 14Tip 15Tip 16Tip 17Tip 18Tip 19Tip 20

Tip 20: Overtroeven of niet? 

Indien u de tegenpartij kan overtroeven met een troef die u sowieso al zou krijgen,
is het vaak zinvol om dat niet te doen. Denk twee keer, voordat u overtroeft.

Naar bovenTerug

Tip 19: Zuinig met biedruimte. 

Wanneer u bezig bent met een slem te bieden en een van uw tegenstanders doubleert
een cuebod (geboden kleur van de tegenpartij), dan hoeft u niet te bieden.
Pas.
Want dat kan u een biedniveau schelen.
Door het doublet krijgt u meer biedruimte, want uw partner en u zelf komt weer aan de beurt.

Naar bovenTerug
 

Tip 18: De regel van 15. 

De regel van 15 is een regel die niet wetenschappelijk onderbouwd is,
maar uit de praktijk komt. Deze regel is alleen van toepassing wanneer
wij de 4e hand zouden moeten openen en kort zijn in de
.

Stel wij hebben 12 punten en een 2-kaart
.
Als wij deze twee bij elkaar tellen dan komen wij op 14.
Dat is minder dan 15.
Daarom passen wij deze hand.

De score van 0 (nul) door deze rondpas, zal meer dan 50% scoren op dit spel.

Zijn wij graag rebels en openen toch, dan zult u zien,
dat u uw tegenstander een groot plezier doet.
U zult minder dan 50% op dit spel scoren.

Heeft men dus een 12 punten en een 3-kaart schoppen,
dan is dat bij elkaar 15 en dan openen wij de hand gewoon.

Proberen maar!

Naar bovenTerug
 

Tip 17: De regel van 7.

Het is een weetje of een handigheidje.
De regel van 7 pas je toe, wanneer je zelf SA speelt.

Wat heb ik aan deze regel en hoe pas ik hem toe?

Wanneer de tegenpartij uitkomt tegen uw SA dan zullen ze proberen lengteslagen te maken.
Het is dus zaak dat u weet, hoe vaak u uw aas op moet houden. 

Dat gaat als volgt.
Uw linker buurman start met
3.
In de dummy ligt
1062.
U heeft
AB6. Samen met de dummy heeft u 6 .
Trek dit getal af van 7 en u weet hoe vaak u uw 
aas moet ophouden.

In dit voorbeeld dus 1 keer. Is uw linker buurman gestart van een 5-kaart
,
dan heeft uw rechter buurman maar een 2-kaart
.
Mocht dit onverhoopt niet het geval zijn en is uw linker buurman van een 4-kaart gestart,
dan maakt het niet uit.
Er wordt dan geen extra lengteslag gemaakt door de tegenpartij.

Waar u natuurlijk zeker op moet letten is, dat u een logisch iets,
niet onderwerpt aan deze regel.
U speelt in dit voorbeeld een kleine in de dummy en wanneer uw rechter buurman
de vrouw of heer bijspeelt, dan neemt u met het aas.
Uw B10 is uw volgende opvang
.

Naar bovenTerug


Tip 16: Net één slag te weinig om uw slem te maken?    

De dummy gaat open en u komt net een slag tekort en u bent afhankelijk van een snit.
Probeer dan onderstaande maar eens.

Speel dan eerst al uw winnaars (ook uw troef) en let goed op wat de tegenpartij bijspeelt.
In heel veel gevallen zult u zien, dat een van de tegenstanders die kaart moet bijspelen,
die voor uw laatste slag zal zorgen.
U kunt, door dit te doen, de eventuele fatale snit vermijden.

Dus niet te bang om al uw winnaars eerst te incasseren.
Want u had toch al een slag te weinig.

Dit werkt ook bij een manche, maar alleen in mindere maten.
U mist immers wat meer punten.
Maar ook hier zult u versteld staan, hoe vaak u een en soms allebei de tegenstanders in een dwang brengt.

Let u maar eens op, hoevaak spelers hun troef pas op het einde van het spel spelen.
Vreemd toch, vindt u niet?
Heeft u bijvoorbeeld van de laatste 6 kaarten nog 4 troeven in uw hand.
Door ze meteen door te spelen, moeten de tegenstanders iets afgooien.
Wel goed op letten, want dat is het verschil tussen maken en niet maken.

Naar bovenTerug


 
Tip 15: Neem de gratis snit.   

Wordt door de vork gespeeld en u heeft als leider een singleton in die kleur en u speelt een troefcontract, neem dan de aangeboden snit. Op het aas van die kleur moet u wel een verliezer kwijt kunnen.

  B843  
  
  
 VB63
 AV7
 AB
 Noord

West                       Oost

 Zuid  
 
  
  
  
 
 

 
 A76  
   
 AH1092
 3
 V765

West start met  5 in uw 4  contract.
Neem nu de snit die u geboden wordt door vrouw te spelen.

Naar bovenTerug
   

Tip 14: Slim snijden of de contra-snit (2).   

Om uw contract te maken, mag u maar 1 ruitenslag verliezen.
U bent in zuid aan slag.
Dit kunt u zo spelen als u weet waar de punten zitten.


    
  
  
 
 H64
 
 Noord

West                       Oost

 Zuid  
 
  
 AB7 932
  
 
 

 
   
   
 
 V1085
 

Wanneer u vlug naar de kleur kijkt, dan zou u kunnen besluiten om een kleine ruiten vanuit zuid naar de heer van noord te spelen.
Dan vanuit noord een kleintje naar de 10 en snijden op de boer.
Jammer. U geeft dan 2 ruiten slagen af.

Speelt u echter ruiten 10 vanuit zuid en west speelt de boer bij, dan neemt u met ruiten heer en vervolgt u met een kleine ruiten vanuit noord en snijdt dan op ruiten 9 van oost.
Nu geeft u maar 1 slag af.

Naar bovenTerug
   

 Tip 13: Slim snijden of de contra-snit (1)

U speelt 4 schoppen en moet 3 ruiten slagen maken anders bent u down. 
U bent in zuid aan slag.
Als u dit doet, dan moet u weten dat west de vrouw heeft.

    
  
  
 
 A98
 
 Noord

West                       Oost

 Zuid  
 
  
 V54 10732
  
 
 

 
   
   
 
 HB6
 
 
Speel de boer voor.
Speelt west de vrouw, dan neemt u in noord met de aas.
Dan vanuit noord de 9 en neemt oost niet, dan speelt u in zuid een kleine ruiten bij.
Neemt oost wel, dan neemt u met de heer en de 8 is hoog in noord.
 
Naar bovenTerug
  

Tip 12: Nemen of ophouden.

AV6 (u bent zuid)

In deze kleur start west tegen uw 3 sans atout met de 4.
Wanneer oost de heer speelt, dan duikt u.
West heeft dan de boer.
Wanneer oost de boer bijspeelt, dan neemt u met de vrouw.
West heeft dan de heer. Dus de boer niet nemen kost een slag.

Proberen maar!

Naar bovenTerug
 
 
 
Tip 11: Juiste speelwijze.

Misschien 3 slagen.

VB43 (dummy is noord)

A76 (u bent zuid)

U bent zuid en noord is de dummy. Van waaruit zou u deze kleur willen spelen?

Wanneer u de vrouw vanuit de dummy speelt, dan maakt u altijd 2 slagen,
ongeacht wie de heer heeft.
Heeft oost de heer dan speelt hij deze op de vrouw bij.
U moet het aas nemen en u heeft alleen de boer vrij.
Heeft west de heer, dan snijdt u. Dan krijgt u ook alleen maar de boer en het aas.
Het is dus beter wanneer u de 6 vanuit zuid speelt.
Heeft west daadwerkelijk de heer, dan maakt u 3 slagen.
U verliest er niks mee. U kunt alleen een slag extra verdienen.

Naar bovenTerug
 
  

Tip 10: Juiste speelwijze.

Nog een keer een veilige speelwijze.

AB62 (dummy is noord)

V874 (u bent zuid)

U bent zuid en noord is de dummy. U bent aan slag.

Speel nu niet de vrouw voor uit zuid om op de heer te snijden.
Heeft west de heer, dan zal hij deze bijspelen en zult u strakjes nog eens moeten snijden op de 10 en de 9.
Beter is om een kleintje uit zuid naar de boer te spelen.
Wordt de boer niet genomen in oost, dan moet west de heer in tweeën in hebben.
Sla na het snijden het aas.
Waarom moet west de heer in tweeën hebben?
Probeer het maar eens.

Naar bovenTerug
   

Tip 9: Veilige speelwijze (2).

Nog een keer een veilige speelwijze.

A1083 (dummy is noord)

HB92 (u bent zuid)

U bent zuid en noord is de dummy.

Speel vanuit zuid de boer voor.
Ongeachte wat west bijspeelt, u speelt in noord het aas.
Heeft west niet de vrouw bijgespeeld, dan heeft oost vermoedelijk de vrouw.
En nu vanuit noord de 10 voor.
Speelt oost niet de vrouw, dan speelt u in zuid de 2 bij.

Proberen maar.
U verliest er niks mee.
Wanneer u over zuid zou snijden en west heeft de vrouw,
of u zou over noord snijden en oost heeft de vrouw,
geeft u ook een slag af.
U daagt nu de tegenstander uit om 2 keer een honneur niet op een honeur te spelen.

Naar bovenTerug

Tip 8: Veilige speelwijze (1).

Het komt niet zo vaak voor, maar wanneer het gebeurt dan gaat het vaak fout.
U heeft in de dummy (noord):
Ruiten: HVB65
In uw hand (zuid) heeft u:
Ruiten: A98
U bent in de dummy aan slag.
Hoe maakt u nu zeker 5 ruiten slagen?

Speel eerst Ruitenheer.
Het kost niks en u kunt kijken hoe de ruiten verdeeld zitten.
Ongeacht of een van de tegenstanders ruiten 10 in vijven heeft.
U maakt altijd 5 ruiten slagen.

Speelt u echter een kleine ruiten vanuit de dummy en oost de ruiten 7 en u ruitenaas, dan maakt u maar 4 ruiten slagen wanneer oost een 5-kaart ruiten heeft.
Wanneer u snijdt op ruiten 10, dan heeft west natuurlijk ruiten 10.

Naar bovenTerug

Tip 7: Klein maar fijn (2).

Deze biedserie kent u ook.
Uw partner opent met 1 harten.
U biedt 1 schoppen.
Uw partner biedt 2 sans atout.
Tja, daar zit u met 6 punten.
Wat heeft uw partner nu? 18 of 19 punten?
Dit probleempje is gemakkelijk en zonder veel aanpassingen in uw systeem op te lossen.
Biedt met 18 punten 2 sans atout en met 19 punten 3 sans atout.
Uw partner weet precies waar hij aan toe is.

Naar bovenTerug

Tip 6: Klein maar fijn (1).

U kent het beslist.
U opent met 1 harten met 14 punten en uw partner biedt 3 harten.
Wat heeft uw partner nu? 10 of 11 punten?
Door een hele kleine aanpassing in uw systeem weet u het precies.
Na een opening van 1 in kleur geeft een antwoord van 2 sans atout 11 punten met troefsteun aan en een antwoord van 3 in de openingskleur precies 10 punten aan met troefsteun.

Naar bovenTerug

Tip 5: Probeer de leider op het verkeerde been te zetten.

Stel uw partner komt uit met schoppen 10.
De dummy gaat open en daar liggen de volgende schoppen. H76.
U heeft schoppen boer, 9 en de 8.
Speel nu niet klakkeloos schoppen 8 bij, maar speel schoppen boer bij.
Vermoedelijk zal de leider u op een singleton zetten en de overige schoppen bij uw partner.
Het kost niks, want al uw schoppen zijn even hoog.

Naar bovenTerug

Tip 4: Slagen tellen voor een preëmptieve opening.

De methode om slagen te tellen gaat eigenlijk als volgt:
Nadat aas, heer en vrouw zijn gespeeld, zijn alle troeven bij de andere spelers op.
Met een 7-kaart mag je derhalve 4 lengteslagen tellen.
Met HV komt daar nog anderhalve slag bij.
 

Naar bovenTerug



Tip 3: Het snijden.

Speel bij het snijden nooit de boer voor, wanneer u niet in het bezit bent van de tien.
Het is dan beter om een kleintje naar de boer te spelen.

Naar bovenTerug

Tip 2: Bekende kaart bijspelen. 

   AV2  
 HB108   543
   976  

 

 

 
Zuid start met schoppen 6.
West speelt schoppen 8. In noord schoppen vrouw en in oost schoppen 3.
Iedereen weet nu wie schoppen heer heeft.
Noord speelt schoppen aas.
Oost schoppen 3. Zuid schoppen 7 en nu speelt u als west, schoppen HEER bij.

NoordOostZuidWest
Vrouw368
Aas47HEER






Noord en zuid zullen nu niet weten dat west nog schoppen boer en schoppen 10 heeft.
Laat ze maar eens zoeken. De eerlijkheid gebiedt, dat oost dit ook niet weet.

Naar bovenTerug

Tip 1: Preëmptieve opening.

U heeft het misschien al een keer meegemaakt.
3 keer pas en daar zit u met een 7-kaart en u kunt kwetsbaar 7 slagen maken.
Wat te doen?
Een preëmptieve opening wordt geboden om het bieden van de tegenpartij te verstoren.
Daar gaan we graag voor down.
Maar als laatste hand? NIET doen.
U gaat down en krijgt een min score.
Past u daarentegen, dan krijgt u een score van 0 (nul).
En dat is niet de 0 (nul) op dit spel.

Open dus als laatste hand nooit preëmptief.