Afgestudeerde bridgers.

Wij begeleiden de beginnende bridge op onze club.

Ik ben er van overtuigt, dat het op bijna iedere bridge club anders gaat als bij andere bridge club.
En ik ben al zeker niet de aangewezen persoon om iemand te vertellen hoe het wel of hoe het niet moet.
Maar er zijn alleen een paar dingen die mij opvallen wanneer ik tegen beginnende bridgers speel.
Graag wil ik van hun weten, of ze bridge (nog steeds) leuk vinden en wat ze er zoal aan doen.
Vaak hoor ik dan, dat ze onder begeleiding op een bridgeclub, op de club avond bridge spelen.
Het is wel leuk, maar dat er telkens een andere speler is die hun begeleidt, dat vinden ze lastig.
Van de een horen ze dit en van de andere horen ze dat.
En telkens is het weer net anders als wat hij of zij net verteld heeft.
Als ik dat zo hoor dan, zit er in het begeleiden weinig of zelfs geen structuur.
Zowel voor de begeleider als voor diegene die begeleid wordt, is dat niet prettig.

Nou ben ik zelf iemand die er van houd om de cursisten meteen voor de leeuwen te gooien.
Geen gedoedel, gewoon aan de bak. Het duurt natuurlijk ook zijn tijd en ik geloof ook wel, dat het niet altijd de beste manier is. Maar vindt men dit niet de beste manier, breng dan wel structuur aan, in het begeleiden van beginners.

Hoe zorg je nu voor zo’n structuur?

Maak een draaiboek.
Dat draaiboek is altijd op de club aanwezig en de begeleider kan zien, welk onderdeel of onderdelen hij vandaag moet behandelen.
Hou de onderdelen op de eerste plaats beperkt. Je hebt tenslotte met een beginner te maken.

Bespreek als begeleider alleen die dingen die gepland zijn.
Het is lastig. Dat weet ik. Maar wil men een structuur, dan kun je niet afwijken.
Wat kun je zoal behandelen bij een begeleiding.


Begeleiding 1.

Het openen. 12+
Hoge kleur moet een 5-kaart zijn (Indien zo afgesproken)
Het bij-bieden. 6+
Maak de beginner duidelijk dat goed bieden vertrouwen bij je partner geeft.

Begeleiding 2.

Wat betekent eerst een hoge kleur en dan een lage kleur. (Zwak)
Wat betekent eerst een lage kleur en dan een hoge kleur. (Reverse)
Blijf Stayman en Jocoby uitleggen.


Begeleiding 3.

Goed de eigen punten tellen.
Hoeveel punten heeft hun partner.
Hebben wij punten genoeg voor een manche.

Begeleiding 4.

Hoeveel slagen ga je afgeven.
Hoeveel slagen ga je zeker maken.

Begeleiding 5.

Welke kleur is geschikt om slagen te maken.
Laat ze eerst de troeven ophalen.


Begeleiding 6.

Leer ze hoe te  snijden.
Leer ze om een slag af te geven om er twee terug te krijgen.


Begeleiding 7.

Leer ze, dat PAS ook kan.
Heel vaak zie ik, dat ze maar gewoon door bieden, omdat ze een opening hebben.

Je kunt alle dingen die je wilt behandelen op 2 kantjes van een A4 krijgen.
Is er een thema behandeld, laat dat dan doorstrepen door de begeleider.
Dan weet de volgende week de volgende begeleider, waar die het over moet hebben.

Dan toch nog een paar dingen voor de begeleider.

Ga niet van allerlei goed bedoelde informatie verstrekken over het bieden en /of afspelen.
De beginnelingen worden er helemaal dol van.

Hebben ze 2 harten geboden en worden die gemaakt, geef ze dan een compliment,
en ga hun niet vertellen dat er eigenlijk 4 harten in zit.
De kans is groot dat ze het niet begrijpen en ze krijgen dan informatie, waar ze op dat moment niks aan hebben.
Blijf altijd positief over wat ze presteren.

Men mag nooit uit het oog verliezen dat zij er lol aan moeten krijgen en zij moeten lid worden van uw bridge club.

En een tip voor de TC of het bestuur.

Maak een draaiboek dat bij uw club past en bespreek dit ook met de mensen die begeleiden.
Of geef ze er een eigen stem in. Want hoe groter het draagvlak, hoe groter het effect.

Maar wie vertel ik het eigenlijk?