Het ontstaan van Bridge Office Resultaten

Even over wie ik ben (was).
Ik ben met pensioen, maar nog steeds werkzaam bij de Hertog Jan brouwerij.
In mijn jonge(re) jaren heb ik een uitreken programmaatje ontwikkeld, want ik was toen werkzaam in de IT.
Eerst voor mijn eigen cluppie en voor eigen gebruik.
Tot dat hier in de omgeving de andere bridgeclubs hoorde dat er een computerprogrammaatje was,
waarmee je snel(ler) de uitslag kon uitrekenen.
De vraag kon natuurlijk niet uitblijven en ik geloof dat ik wel meer dan 50 programmaatjes heb weggegeven.
Helemaal gratis. Je kon er dan ook niet veel meer mee, dan de paren ingeven, de scores invoeren per spel,
de uitslag uit laten tellen en die uitprinten.
Nog voor dat de NBB met haar programma kwam, werd mijn programmaatje op vele clubs al gebruikt.
Dat is ook de reden dat u ook nu nog steeds onder Afdrukken, Lege namenlijst vindt.
En zo heel langzaam is het balletje gaan rollen.

Uittelprogrammaatje.
Door vragen van gebruikers, werd het programma uitgebreid.
Maar het kostte zoveel tijd, dat ik dat niet meer voor niets kon doen.
Mijn uitrekenprogramma kreeg toen de naam ATHOR mee.
Inmiddels uitgegroeid tot Bridge Office Resultaten 6 serie. Maar die tijd kost het mij nu nog steeds.
Zou ik die tijd terugrekenen naar een uurloon, dan zou dat op minder dan € 0,05 uit komen.
Dus voor het geld hoef ik het niet te doen. Dit doe ik omdat ik het leuk vind.
Maar het wordt al moeilijker om dat allemaal bij te houden.
De ontwikkelingen in de IT gaan zo langzaam aan, voor mij, ook veel en veel te snel.
Heb een lieve vrouw en inmiddels een paar opgroeiende kleinkinderen die ook nog wel eens wat tijd van opa vragen.
Het is niet da ik er mee wil stoppen. Helemaal niet, want ook dit vind ik leuk.

Zolang ik Bridge Office Resultaten draaiende kan houden doe ik dat.
Zo was ik ontzettend blij, dat Windows 11, geen probleem voor Bridge Office Resultaten opleverde.
Maar dat moet wel getest worden en je moet ook zeker weten dat alles werkt.
Het is mij de eer te na, dat die domme computer niet doet wat ik wil.

Aanpassingen in het programma en de gevolgen.
Handleiding aanpassen.
Helpbestand aanpassen.
Nieuwe video maken, want het item staat niet in het menu of de knop staat niet in het beeldscherm.
Indien nodig het stappenplan aanpassen.
Een nieuwe probeerversie maken en gereed zetten voor te downloaden.
De aangepaste handleiding gereed zetten voor te downloaden.
De aangepaste helpfile gereed zetten voor te downloaden.
De update voor de gebruikers met een updatelicentie gereed maken.
De update gereed zetten voor te downloaden.
Een setup maken voor de USB-Stick te laten updaten.
De setup gereed zetten om te downloaden.

Mijn ouders vertelde mij vroeger, dat een luilak, zijn werk opnoemt.
Maar ik ga er van uit, dat dat een stukje opvoeding was.

Helpdesk.
Nu vind ik zelf, dat ik ervoor moet zorgen dat mijn Bridge Office Resultaten goed draait bij iedereen die het aankoopt.
En in de meeste gevallen is dat ook zo.
Gebruikers van goede informatie voorzien vind ik ook heel belangrijk.
Van uit mijn IT verleden, heb ik daar heel wat ervaring mee opgedaan.
Maar ook aan het helpen zit een limiet.

Een voorbeeld.
Opeens werkt mijn Gmail niet meer met het versturen van de uitslag.
Navraag bij de softwareleverancier die het versturen van de e-mail verzorgt, geen bruikbare informatie.
Dus naar het machtstigste media van toen en nu. INTERNET.
Het kan niet zo zijn, dat ik de enige ter wereld ben, met dit probleem.
Zoeken, vinden en uitproberen. In uren niet uit te drukken.
Dan komt de vraag van een van de gebruikers met hetzelfde probleem.
Antwoord: Start Google, klik dan op …, klik dan op ….  En zet het vinkje dat u ziet AAN.
Zou het fijn vinden, wanneer u mij liet weten of het versturen nu wel werkt.
30 seconden en de gebruiker weet wat en hoe hij zijn probleem kan oplossen.
Vinkje is inmiddels een bolletje en via een totaal andere weg te vinden.
Het kost mij dus uren en de gebruiker seconden.

Nog zo’n voorbeeld: De compatibiliteitsmodus.
Met de opkomst van Windows 64 bits, kon Bridge Office Resultaten opeens de bestanden niet meer vinden.
Zelfs Windows kon de bestanden niet meer.
Tja en nu. Kan het er niet bij laten zitten en ga weer Internet op.
Er moet iemand zijn die hier een oplossing voor heeft.
Dus het is weer zoeken, vinden en uitproberen.
De vraag van de gebruiker blijft natuurlijk niet uit.
Klik met de rechtermuisknop op het icoontje. Klik op ….. en klik dan daarop en kies voor.
M.a.w. In 30 seconden heeft de gebruiker antwoord en kan weer verder.
Het kost mij dus uren om dit uit te zoeken.

Maar beide voorbeelden hebben niets te maken met Bridge Office Resultaten.
Zo zijn er nog meer voorbeelden op te noemen.

Antwoorden per mail.

Dan heb ik het nog niet gehad over de andere helpdesk vragen.
Via de mail komen de meeste vragen. Gelukkig maar.
In de meeste gevallen is het antwoord snel gevonden.
Ik voorzie het antwoord, indien nodig, nog van schermafdrukken, waar de volgorde van klikken in wordt weergegeven. Werkt prima.

Heb mij toen bedacht. Als ik nu eens stappenplannen maak.
Geen plaatjes maar gewoon met punt voor punt waarop de gebruiker moet klikken.
Inmiddels staan 11 stappenplannen op mijn website.
Meer dan 9600 keer een stappenplan gedownload. Ik weet niet of ik dat goed moet vinden.
Maar het geeft mij ook het positieve gevoel, dat er vraag naar is.
Toch bleek dat nog niet voldoende.
Ik heb inmiddels meer dan 100 kleine video’s op mijn website staan.
Daar wordt ook gebruik, van gemaakt. Deze video’s zijn in Bridge Office Resultaten ook te bekijken.

Dan heb ik een Helpbestand gemaakt.
Dat komt tevoorschijn, zodra u op de Functietoets F1 drukt, binnen Bridge Office Resultaten.
Een handleiding van bijna 65.000 woorden en bijna 500 pagina’s.

Dan de telefonische helpdesk.
Die zet ik meestal in, wanneer de mail echt niet werkt.
Ik vraag de gebruiker dan om Teamviewer te installeren.
Hiermee kan ik dan de computer overnemen van de gebruiker.
Maar dat is mijn laatste redmiddel.

Ik doe dit niet graag. Dat mag u best weten.
Want ik vind, het is uw computer en niet de mijne.
Dus als ik kan vermijden zal ik dat zeker doen.
Daarbij komt nog, dat mijn telefoonnummer een eigen leven gaat leiden.
Heb al 3 keer mijn nummer laten veranderen, omdat ik te pas en onpas gebeld werd.

Mocht de telefonische helpdesk ook niet werken, dan vraag ik de gebruiker wel eens,
om met zijn laptop, naar mij thuis te komen.
Ik kan dan een op een controleren waar en hoe het fout gaat.
Dan kan ik de gebruiker ook van een persoonlijk advies voorzien.
In de meeste gevallen is er dan een oplossing en werkt Bridge Office Resultaten naar verwachting.

En dat allemaal, voor het luttele bedrag dat ik vraag voor Bridge Office Resultaten.

Maar het kan natuurlijk niet zo zijn, dat ik een mail krijg met de mededeling om even te bellen en de computer over te nemen van iemand, om Bridge Office Resultaten op orde te brengen.
Dan gaat de gebruiker bepalen, waar en wanneer ik beschikbaar moet zijn.
Komt dan nog een ondertoontje bij, van wanneer dat niet lukt, dat het einde van het verhaal is.
Dat gaat mij gewoon te ver. Ik laat mij niet in een in hoekje drukken.
Ik wil heel graag helpen. Maar dan wel in overleg.

U merkt misschien ook wel, dat mij zulke dingen hoog zitten. En dat is ook zo.

En ik begrijp ook heel goed, dat een betalend gebruiker graag hulp krijgt.
Maar ook daar zit een grens aan. Het gevolg zou een betaalde helpdesk kunnen zijn.
Het doet mij wel altijd heel veel plezier, wanneer wij gezamenlijk Bridge Office Resultaten,
zo aan het draaien krijgen, zoals wij dat beiden zouden willen.

Dan nog een regel die ik van mijn ouders mee heb gekregen.
Er bestaat geen betere leermeester, dan zelfstudie.
Dat wil ik u ook allemaal meegeven.